Konst

”Fossil” Tusch & Akryl på papper.

Jakob Krajcik. 2019

The Flat Earth en samling dekorativa motiv från mardrömarnas land. Blommorna varnar i kör och i grottornas mörker skymtar fittan, döden och dom vaga minnenas ekon. Rinnande svart utan glans, förlorat men det är okej. Det vi älskar ska brinna och glömmas bort och dom ihåliga ska vinna.

Jakob Krajcik (f 1973) bor och arbetar i Stockholm och har tidigare samarbetat med bland andra Galleri Peter Bergman och Steinsland-Berliner men har utöver dessa medverkat i en mängd utställningar.

Däribland på HangmenProjects i Stockholm, Rostrum i Malmö, Tjorg Douglas Beers Forgotten Bar Project i Berlin, CCA Andratx på Mallorca samt på Casino Metropolitano Gallery i Mexico City.

Krajciks arbeten finns representerade av flera museer och landsting: CCA Kunsthalle Andratx, Mallorca, Göteborgs Kulturnämnd, Sveriges Allmänna Konstförening, Statens Konstråd, Stockholms Landsting, Örebro Landsting, Norrtälje Landsting och Folkets Hus & Parker. Krajcik är även representerad i den permanenta samlingen på Restaurang Riche.

”Letters from mayhem, n” Watercolor.

”Letters from mayhem, i”

Roger Andersson. 2003

Roger Andersson är född 1966 i Linköping, Sverige. Han bor och arbetar i Stockholm och Gnesta, Sverige. Utbildad vid Kungliga Konsthögskolan, Stockholm (1988-1993).

Verket kommer från Roger Anderssons bok Letters from Mayhem. Detta är en konstnärsbok gjord av 26 akvareller, som var och en föreställer en bokstav i alfabetet.
Varje bokstav inbäddad i en sagomiljö där långhåriga tonåringar avbildade som i ett rus, stenade, de sniffar lim, lyssnar på heavy metal och så vidare.
Denna ”lastens trädgård” är övervuxen med ogräs och intrasslade vinstockar och bildar en märklig kombination av bilder hämtade från drogkultur, anarki, heavy metal och tecknade serier, vilket gör varje scen både oskyldig och korrupt. Varje verk har budskap gömda i växter, dammar och moln. Anderssons teckningar väcker en barndoms nostalgi men som inramas av bilder av mjukkantad romantisk dekadens. Vilket lämnar en intressant tankeväckare för betraktaren.

”Operakällaren”. Niels-Christian ”Fibben” Hald. Gåva till Tore Wretman. 

Niels-Christian ”Fibben” Hald, född 12 juli 1933 i Orrefors, Kalmar län, är en svensk illustratör och tidningstecknare. Fibben Hald har illustrerat flera av Lennart Hellsings böcker.

I blyerts, kol, tusch och akvarell låter han associationerna flöda och hans bilder blir bilder för alla åldrar.

Detta verk var en beställning till Tore Wretman där Operakällaren, en av Tore Wretmans restauranger,  avbildades.

”Flags”. Svart blypulver, krita på MDF. Daniel Jouseff.

”Flags” handlar om Jouseffs identitet som third culture kid, det som ofta benämns som andra generationens invandrare. Han hör hemma i mer än en kultur och söker efter uttrycket för sin identitet. Att skapa sin egen flagga är för Daniel Jouseff att skapa sitt eget hem. Daniel menar att flaggor vinner över gränser. Inte sällan genom historien har flaggor använts för att symbolisera något större än ett land och en kultur. I motsats till vad man kanske tror är många av Europas och världens flaggor en symbol för förening, inte avskildhet.

Just detta verk är en del av en svit där gränsen Green Line (en markeringslinje som gjordes mellan Israel och dess arabiska grannar efter kriget 1948) målades upp för att sedan kollektivt suddas ut av besökare av utställningen.

”En person som korsar en gräns kan bli skjuten. Men hundra som korsar densamma kan omkullvälta den” – Daniel Jouseff

”Dystra systrar”. Olja på duk. Karin Mamma Andersson. 1997

Illustration till boken ”Svensk husmanskost”. Stig ”SLAS” Claesson.

De 26 illustrationerna av Stig Claesson – Slas ger boken en originell accent och bidrar till att förmedla stämningen från den gamla tidens stora matglada kök.
Tore Wretman (1916–2003), legendarisk restaurangman och varm anhängare av svensk husmanskost och den främste inom svensk gastronomi under 1900-talet.
Stig John Claesson, även känd under signaturen Slas, född 2 juni 1928 i Huddinge, Stockholms län, död 4 januari 2008 i Stockholm, var en svensk författare, illustratör, tecknare och målare.
Efter avslutad skolgång i realskolan arbetade Claesson som ritare på ett arkitektkontor. Han fortsatte senare sina studier vid Kungliga konsthögskolan under fem år. Som ung reste han runt i efterkrigstidens Europa. Bland annat deltog han i byggandet av en järnväg mellan Šamac och Sarajevo i Jugoslavien år 1947, något som han berättar om i Brev till en hembygdsgård (1974), och tillbringade mycket tid under 1950-talet i Paris. Han tillbringade genom åren mycket tid i Sjuhäradsbygden från vilken hans mor flyttat till Stockholm. Från mitten av 1990-talet bodde han mer eller mindre permanent i sin mors barndomshem i Grönahög, söder om Ulricehamn. Stig Claesson var son till nattvakten Johan Filip Claesson och Hellna Kristina Andersson samt far till Leif Claesson och Nils Claesson. Den senare har porträtterat sin far i boken Blåbärsmaskinen (2009)[1]. Claesson är representerad vid bland annat Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings konstmuseum, Moderna museet och Örebro läns museum.

Stig Claesson fick 2009 en park uppkallad efter sig på Södermalm i Stockholm, Stig Claessons park. Parken ligger nära Klippgatan, där familjen Claesson bodde från 1936.

”Pink Spag” Magnus ”Nug” Gustafsson. 

NUG (Magnus Gustafsson) född 1972, verksam i Stockholm. Konstnären NUG tillhör andra generationens svenska grafittikonstnärer. Han började redan på 80-talet synas i Stockholms stadsrum. Han blev framförallt känd för en bredare allmänhet med verket Territorial Pissing från 2008, som var hans examensarbete från Konstfacks magisterprogram i Fri konst. Detta verk delade kultursverige i två läger.

Själv säger NUG: Min ambition är att ta min personliga erfarenhet och relation till graffitin till nya medier samt nya miljöer, utan att förlora energin som traditionellt kommer med graffiti bombning. Graffiti anses ofta bara vara ’territorial pissing’. Så det är vad jag försöker uttrycka genom att arbeta med fler olika medier än bara traditionella graffitibokstäver i deras naturliga miljöer (innerstad och förorter). Jag fokuserar mer på energin som släpps fri när jag målar, energin som kommer ut i form av irrationella linjer och rörelser som uppstår från instinkt och känsla. Det kanske varken ser bra ut eller luktar gott för åskådaren, men att pissa är skönt, och det är nödvändigt för alla, överallt

”Gröngöling” av Anders Ängsvik

Från Anders Ängsvik projekt som han visade på Riche, ”Overkill”, (https://www.projectoverkill.se/ ), han fick genom denna utställning bidrag till att göra en bok runt detta projekt ”Roadkill” som blivit hyllad som en av 2020´s vackraste böcker (https://www.dn.se/kultur/taktila-konstupplevelser-mellan-handfasta-bokparmar/ ).

I Project Overkill går konstnären Anders Ängsvik in i rollen som naturfotograf, men söker sig paradoxalt nog till en plats som skär genom naturen: bilvägarna. De ses inte som natur men är inte heller dess motsats. Sedan 2006 har Ängsvik fotograferat ett hundratal djur, döda som levande, i sitt undersökande av motorvägen som biotop.

Roadkill är baserad på ett urval av åtta fotografier från serien, utspridda genom boken, som plötsliga avbrott på en färd. Fotografierna presenteras i sekvenser med såväl detaljer som bilderna i helhet. Detaljerna från de upp till 212 cm breda fotografierna är återgivna i fullskala.

Anders Ängsvik är fotograf och konstnär, född 1961 i Stockholm. Han har studerat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hans arbete har ställts ut på bland annat Centre Culturel Suédois i Paris, Arbetets museum i Norrköping, Moderna Museet, Nordin Gallery och Centrum för fotografi i Stockholm.

Ängsvik är även författare till boken Beckombergalandet (som Anders K. Johansson, Bilda förlag, 1999) där han i text och bild skildrar sin uppväxt i en personalbostad på sjukhusområdet.

fotografi JAN BENGTSSON (FÖDD 1941). ”Tore Wretman” tagen år 1997,
Tore Wretman, chef för Riche, Stallmästaregården och Operakällaren,  fotograf janne bengtsson

Cajsa von Zeipel Xena, 2019

Mixed media, 157.5 x 89 x 48 cm, 62 x 35 x 19 in.

https://www.andrehn-schiptjenko.com/exhibitions/22/works/artworks-10500-cajsa-von-zeipel-xena-2019/

Cajsa von Zeipel, född 23 november 1983 i Göteborg, är en svensk skulptör. Cajsa von Zeipel utbildade sig på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2005–2010 och på Städelschule i Frankfurt 2008–2009. Hon har gjort sig mest känd för sina överdimensionerade kvinnor av gips och jesmonite. Cajsa von Zeipel finns representerad vid Länsmuseet Gävleborg med verket Second Best, 2011, samt vid Göteborgs konstmuseum Sedan 2014 bor von Zeipel i New York tillsammans med sin fru, Sophie Mörner. Den 5 augusti 2018 var hon värd för Sommar i P1 i Sveriges radio där hon bland annat pratade om sitt konstnärskap.

Detta verk är ett lån från Joakim Gasslander.

fotografi JAN BENGTSSON (FÖDD 1941). ”Tore och de tolv lärjungarna”, tagen år 1986, signerad: Janne Bengtsson.

På bilden: Erwin Hug, Frank Hollingworth, Nils Emil Ahlin, Björn Halling, Örjan Klein, Fritz Pielen, Tore Wretman, Gunnar Forssell, Thomas Trägårdh, Leif Mannerström, Victor Waldenström, Åke Håkansson, Erik Lallerstedt

Jockum Nordström, jubileumstallrik Riche.

Nordström, Jockum f.1965. Svensk konstnär, måleri, teckning och collage. Utbildad Konstfack 1981-1985. Hans konst är en fabulerande bildvärld av människor, natur, djur och arkitektur med rötter i folkkonstens naivistiska berättande. Under senare år har Jockum Nordström blivit en av Sveriges mest uppmärksammade och efterfrågade konstnärer. År 2005 stod han i fokus på den stora konstmässan The Armory Show i New York och samma år presenterades han med en stor separatutställning på Moderna Museet i Stockholm.

Detta verk beställdes av Riche som ett sätt att fira in nyår och tallriken gjordes i en upplaga om 300 stycken.

Håkan Rehnberg, untitled, oil on acrylic glass

Jan Håkan Rehnberg, född 8 april 1953 i Göteborg, är en svensk målare, skulptör och översättare. Håkan Renberg utbildade sig på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1975–1980 och på Cité des Arts i Paris 1984–1986. Han blev ledamot i Konstakademien 2000

Dessa två verk är ett lån från Galerie Nordenhake

Martin Wickström Projektor

Martin Wickström växte upp i Finspång. Efter utbildning på Gerlesborgsskolan från 1977, som präglades av ett envetet modellmålande bortom tidens konstdiskussion och politiska konst, antogs Wickström 1982 till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Här kommer han i kontakt med den samtida konsten och inspirerades av den visuella energi som präglade det konstnärliga klimatet i början av 80-talet. Under handledning av sin lärare Olle Kåks kom Wickström här att göra avgörande förändringar i sin konst. Han börjar arbeta med installationer som tenderar att alltmer tränga ut från den plana väggen och ta det fysiska rummet i besittning. Samtidigt inspirerades Wickström av Öyvind Fahlström och skapar fragmentaristiska målningar som knyter an till popkonsten och dess föregångare. Wickström är representerad vid bland annat Göteborgs konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum[5].

Sedan 2016 är han gift med skådespelaren Lena Endre

Detta verk är ett verk som beskriver Martins tankar om barndomsminne då han satt och tittade på projektorbilder. Verket  är ett lån från Joakim Gasslander.

”New Morning”. Ann Edholm

Ann Edholm arbetar i serier med stora, ibland även monumentala målningar som gränsar till både geometrisk abstraktion och subtil expressionism. Den senare avslöjar sig i knappt märkbara detaljer som små tumavtryck och kladdmärken gjorda av borsten eller, oftare, av palettkniven, vilket destabiliserar de till synes solida kompositionsmönstren av grundläggande geometriska former. Edholm förenar minutiöst klassiskt måleri med elementära geometriska former tillsammans med plötsliga måleriska gester.
Ann Edholm (f. 1953, Saltsjöbaden, Sverige) bor och arbetar i Stockholm och Lid (Nyköping). Hon har haft separatutställningar på Strandverket Konstmuseum, Sverige (2016), Millesgården (med Håkan Rehnberg) i Stockholm (2007), Göteborgs Konstmuseum och Uppsala Konstmuseum (båda 2003).

Ossian Eckerman,

Född, Bor och arbetar i Stockholm. Utbildad i Frikonst, BFA, Konstfack, Stockholm 2011-2014. Grafik, Grafikskolan, Stockholm 2009. Animation, Diagonal Akademien Stockholm 2007. Gestaltningskomponenter, Högskolan på gotland, Visby 2006.

Verket är ett lån från Joakim Gasslander.