Media: SkulpturDate: 2021

Liu Chien-Kuang visar lyckobringare och beskyddare i Lilla Baren

Glaskonstnären Liu Chien-Kuang visar ett projekt där han intresserat sig för glaset som material och dess förmåga att imitera dyrbara ädelstenar. Grunden för projektet är hans egen forskning om hur glasblåsare i Ostasien historiskt har använt glas för att imitera sällsynta jadeföremål, en högt skattad ädelsten i Kina som tillskrivs lyckobringande och skyddande egenskaper.
Med sina glasobjekt som efterliknar den värdefulla jaden skapar han en serie verk som på en gång är äkta och ändå imiterande.
Verken ingår i serien SAK Edition och finns sedan att köpa via Sveriges Allmänna Konstförening (SAK)

Liu Chien-Kuang är född 1988 i Taiwan och är verksam i Gustavsberg. Han är utbildad vid Taiwans internationella konstuniversitet och 2019 tog han sin Masterexamen i glas och keramik vid Konstfack i Stockholm. Han har också rest runt och studerat glasblåseri på olika håll i Sverige Japan, Danmark, Sverige och Kina. Liu Chien-Kuang blåser sitt glas själv och behärskar några av glaskonstens mest avancerade tekniker, som han kombinerar med traditionella tekniker.

Verken kommer att visas i en utställning på Lilla Baren Riche 14 september – 10 oktober och släpps till försäljning i oktober.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta och största allmänna konstförening med syfte att stödja samtidskonsten och väcka intresse för samtida konst. Två-tre gånger per år presenterar SAK serien SAK Edition, multiplar i begränsad upplaga med Sveriges mest spännande konstnärer.

För mer information, välkommen att kontakta Anna Hesselbom på anna.hesselbom@konstforeningen.se eller 070 744 54 48 eller Carl Carboni på calle.carboni@svenskabrasserier.se

Foto : Alexandra Nilasdotter

 

More arts

luzette
Artist: Adam LexarMedia: MåleriDate: 2022

Adam Lexar visar konst i Lilla Baren på Riche

I denna utställning har Adam arbetat med hur tolkningar kan uppstå mellan människa och maskin. Genom ett datorprogram som styrs av artificiell intelligens har han skapat motiv genom en metod som kallas för “text-to-image". Adam skriver in en mening i programmet som sedan “bygger” en unik bild från en enorm bilddatabas i ett försök att representera denna (Adams) text till en bild. Sedan tolkas dessa (ofta) pixliga bilder genom Adams måleri, vilket blir en slags konversation mellan konstnären och programmet där kommunikationen i form av språk och programmering skapar nya unika typer av bildrepresentation.